الثلاثاء، 4 نوفمبر 2008

تاج مهم جدا جدا و اول تاج في المدونة

ازيكم يا جماعة ايه الاخبار
النهاردة جاني تاج من الاخ mohamed ghalia
و طبعا عشان مبحبش ازعل حد و التاج اساسا موضوعه هادف
قلت لما اجاوب عليه و بالمرة نشوف الاسئلة و نستفيد كلنا
و ادينا هنجاوب
السؤال الأول:ماهى السعادة من وجهة نظرك؟

السعادة ان الانسان يعيش مرتاح البال مش مهموم و شايل الدنيا علي دماغه و زاعق و يعيش الي حواليه في سعادة معاه
السؤال الثانى: كيف تصل إلى السعادة؟
السعادة ليها طرق كثيرة بس انا معرفلهاش طريق هي الي بتيجي لوحدها بدون ميعاد .
السؤال الثالث: هل السعادة وهم أم أنها حلم صعب؟
لأ ... السعادة حلم صعب او نقدر نقول انها معادلة صعبة عشان نحلها لازم مجهود .
السؤال الرابع: هل السعادة طريق للنجاح ؟وضح؟
اكيد ... لانه لو الانسان سعيد يبقي مرتاح البال صافي الذهن يقدر انه يبذل مجهود للامام و ينجح و يتفوق في عمله .
السؤال الخامس: ماهى أكثر اللحظات التى شعرت فيها بالسعادة؟
انا مش فاكر لحظة معينة كنت في قمة السعادة فيها ...... بس حسيت بالسعادة قبل كدة .
السؤال السادس:هل ممكن أن تحقق كل شىء؟
لا. مش ممكن احقق كل شئ في الحياة .
السؤال السابع: السعادة تجعلك تقبل على الحياة أم لا؟
السعادة تخلي اي حد يقبل علي الحياة مش أنا و بس .
السؤال الثامن: هل أحسست يوما انك وصلت لقمة السعادة؟
السؤال مكرر و الجواب نعم بس مش فاكر بالظبط اي مواقف .
السؤال التاسع: لماذا تمر أوقات السعادة بسرعة ؟
الله اعلم .... ده علم الله يختص بيه و انا معرفش السبب بس ممكن يكون لاننا متعودين علي النكد فتبقي السعادة لحظتها زي اللمحة ما بين الاوقات الطويلة دي .
السؤال العاشر: هل ترى السعادة فى التدين؟
اكيد طبعا السعادة بتبقي في التدين .
السؤال الحادى عشر: هل أنت متفاؤل وعندك أمل؟ وضح؟
انا مش متفائل اوي ... و لا عندي امل .... بس مقدرش اوضح .( معلش بقي )
السؤال الثانى عشر: إذا شعرت بالحزن ماذا تفعل؟
بتمشي شوية و اخرج من الجو الي انا فيه .
السؤال الثالث عشر: هل يستمر معك الحزن فترة ام ينقضى فى الحال؟
ساعات ساعات علي حسب الظروف الي حواليا .
السؤال الرابع عشر: ما رأيك فى الأفراد المتشائمين؟
مش شيفين من الدنيا غير وشها الوحش بس .

اعتقد كدة انا انهيت مهمتي و تحياتي بجد للاخ mohamed ghalia
و تحياتي للجميع
محمد


هناك 14 تعليقًا:

mohamed ghalia يقول...

أخى العزيز
إجاباتك فى منتهى الروعة
شكرا جزيلا على قبول التاج
دمت بود وفى سعادة

mohamed ibrahim يقول...

لا شكر علي واجب يا محمد
دي حاجة بسيطة جدا
و بعدين قبول التاج بناء علي اسئلة هادفة و مفيدة الي حد ما
تحياتي
محمد

mostafa rayan يقول...

ربنا يحققلك السعادة في الدنيا والأخرة

mohamed ibrahim يقول...

مصطفي ريان

ربنا يحققلنا كلناالسعادة باذن الله
و عل فكرة جديدك حلو بجد
الي الامام دائما
تحياتي
محمد

حـنــّا السكران يقول...

انت انسان جميل جدا يا محمد .. ده واضح من اجاباتك اللي عكست نقائك من جوّا ..يا رب تعرف السعادة و النجاح دايما .. و انا معاك جدا جدا في حكاية السعادة وعلاقتها بالنجاح .. مفيش انسان حامل هموم الدنيا على كتافه ..حا يعرف النجاح الحقيقي في الحياة .. دي معادلة صعبة جدا .

صاحب المضيفة يقول...

تسلم يا باشا على الاجابات الرايقة دي

لكن دي اجابات فلسفية شوية ومحتاجة تفكير في قرايتها



تسلم يا جميل لمرورك الطيب

د.مادو يقول...

اجابات جميله يا محمد
ربنا يسعدك دايما يارب

mohamed ibrahim يقول...

الاخ العزيز جو
ده طبعا اطراء جميل منك انا مقدرش عليه
و بتمني ليك انا كمان السعادة و النجاح في حياتك بس اعقتقد انه الي شايل هموم الدنيا علي كتافه يقدر يحس بالسعادة لمجرد انه يشوف ثمرة نجاحه و لو كانت لحظة السعادة ثانية

صاحب المضيفة
تسلم علي مرورك يا جميل
بس انا جاوبت بالي اقدر افيد بيه و في نفس الوقت متبقاش كلمتين و اقلب
و لو كانت رواقة خلي جنبك كوباية شاي b:

د.مادو
مرورك اجمل يا جميل
و يارب يسعندا كلنا
قولوا امييييين

غير معرف يقول...

محمد ابراهيم

ازيك يا جميل

بص يا سيدى اجاباتك على التاج منطقية وجميلة بس فى ملاحظة ازى تكون أنت نفسك معندكش أمل وفى نفس الوقت بتقول على الناس المتشائمة شايفين الجنب الوحش من الحياة

معلهش اول تعليق عندك وسخن شويه

بس ملاحظة عدت علي ومحبتش أفوتها

تحيتى

mohamed ibrahim يقول...

المحارب اليتيم
بص يا سيدي
مبدأيا برحب بيك عندي و مبسوط جدا اني شفتك هنا
تاني حاجة اسخن في تعليقاتك زي ما انت عاوز
المدونة بتاعتك
و غير كدة باذن الله هقدر ارد عليك بالمنطق
و ان شاء الله مش هيكون اخر تعليق
انا فعلا معنديش امل في الحياة
مش هقولك لأ
بس لما التاج سألني ايه رأيك في المتشائمين
قلتله رأيي
او بمعني اصح قلتله الرأي الي ميختلفش عليه اتنين
و انا فعلا شايف الجنب الوحش من الحياة
لاني مقابلتش حاجة تخليني اشوف الجنب الحلو منها
ياريت نشوفك تاني كتير بقي
تحياتي
محمد

رابطة هويتي اسلامية يقول...

ندعوكم للمشاركة معنا في رابطة " هويتي إسلامية "

شارك معنا لنهضة التدوين

كون معنا أول شبكة تواصل في عالم التدوين

كلنا نتفق في الغاية نختلف في الأسلوب

هيا.................. كن أول المشاركين

كيكى عوووووو يقول...

ازيييييييييييييييييييييييييييك؟
يامحمد وعد العيون سابقا
عامل اية يا راجل اخيرا ظهرت
لولىىىىىىىىىىىىىىىىىىىى
حلوة اسم المدونة دى
....................
ربنا يارب يسعدك ويهنيك دايما ويبعد عنك الهم والحزن الهم ما امين
..........................
عووووووووووووووووووووووووووووووو

كيكى عوووووو يقول...

فينك
اختفيت تانى
عووووووووووووووووو

mohamed ibrahim يقول...

اهلا بيكي من تااني يا كيكي
غيبتك طولت اخر مرة مش عارف الاسباب
بس معلش تعوضي الغياب ده باذن الله
انا غيابي الاخير كان بسبب ان الباور سبلاي اتحرق
و الي حارقني اكتر من الباور سبلاي ان الراوتر قدام عينيا و مش عارف اخش علي النت بسبب الباور سبلاي المنكوب
ما علينا
انا راجع باذن الله و بقوة
عندي مواضيع كتير باذن الله هتكلم فيها
تحياتي
محمد
و كلمة اخيرة
اعتبري نفسك و كل الناس في بيتهم