الثلاثاء، 17 فبراير 2009

الجديد ..... و افترق من كانا حبيبين

ازيكم يا جماعة
اسف لسبيين
اول سبب اني اتأخرت في البوست الجديد لظروف عندي في البيت
ثانيا لمصطفي ريان لاني بجد اتأخرت احط الغلاف بتاع الكتاب في مدونتي و انه مهنأتهوش حق التهنئة بس بد ربنا يعلم ظروفي
عموما انا هحط الغلاف دلوقتي و ربنا يحققلك كل النجاح يا درش يا رب
اتفضلوا بقي شوفوا الجديد و زي كل مرة هطلب منكم تقدير الكتابة بصراحة

جلس كعادته في كافيتيريا الجامعة يدخن سيجارة
ككل مرة اخرج القداحة ..... اشعل السيجارة ...... نفخ دخانها في هدوء
لم ينس مكالمتها الليلة السابقة و كم كانت تتألم
انها تريد العودة و لكنه بات مستحيلا لانه لكل شئ حدوده
قلبه ليس كالدمية تلعب به وقتما شاءت و ترميه وقت الملل .... و عند الاشتياق ترجعه لحبها
كفي ذلك الهراء . كان كل ذلك و هو مغمض العينين غارق في الشرود
فتح عينيه فذا به يراها امامه علي بعد ... عيناها محمرة من الكثرة البكاء .... نظرات حزينة تشف عن قلب دامي
مع أول نفس تذكر أول مرة يراها ... كم كانت من وسط رفيقاتها كالقمر وسط السماء الخالية
مع النفس التالي تذكر أول كلامه معها .... صوت ضحكتها العذب لا يزال رنانا في طيات ذاكرته ووجدانه
مع النفس التالي تذكر اعترافه لها
كم كانت محمرة الخدين من فرط الخجل و ابتسامتها المرتعشة مع هزة الرأس بالقبول
مع النفس التالي تذكر أول تلاقي لليدين
كم كان جميلا شعوره بالحنان و الاطمئنان و الدفء
ضايق عيناه دخان السيجارة ... كم هو لعين ذلك الدخان .... و فرك عيناه و نظر لمكانها
انها لا زالت هناك
تابع تدخين السيجارة
مع أول نفس تذكر قرارها بالفراق كم كان يترجاها بألا يفترقا و تذكر شموخها و جبروتها
مع النفس التالي تذكر انهائها القاسي لمكالمته ... كم كانت قاسية ... كان قلبه لا يستطيع الاستغناء عنها
انها من عرف قلبه الحب بقربها
مع النفس التالي تذكرها تخبره بأن حبه لها كان بالنسبة لها متعة الاحساس و الشعور
لم يكن حبها لشخصه و لكن لحبه لها
عذرا يا من كنت حبيبي لسنا متوافقين... اعرف ايلامي لجرح قلبك و لكني لست مستعدة لجرح روحي ووجداني معك
لطفا اتركني
شرود ذهنه منعه من الالتفات لاحتراق الفلتر
فاق من شروده علي دخان الفلتر ... لكم يأكل الذهن الشارد الوقت أكلا
و انتبه لصوتها تناديه ... تترجاه لطفا أن يعود
تخبره بأن يتذكر لها حلو المواقف و الذكريات
رمي السيجارة ... عدل هندامه ... ارتدي نظارته و ابتسم و قال لها
عذرا حبيبتي ... اقصد يا من كنتي حبيبتي
لسنا متوافقين .. اعرف كلامي يجرح روحك ووجدانك
لكني لست مستعدا لجرح قلبي معكي
اتركيني لطفا
كم كانت ذلة الانكسار علي وجهها
كم كانت نشوة الانتصار علي وجهه
و افترق من كانا حبيبين

هناك 17 تعليقًا:

mohamed ghalia يقول...

نورت عالم التدوين تانى
والقصة هايلة بجد
دمت بكل الود
لى عودة بإذن الله

mohamed ibrahim يقول...

ربنا يكرمك يا محمد
اسعدتني بجد
و منتظر عودتك
و اهلا و سهلا بيك في اي وقت يا جميل
تحياتي
محمد

mostafa rayan يقول...

اولا : اشكرك لانك بجد اهتميت بوضع الغلاف على المدونة دي لفتة جميلة منك قوي .. ربنا يكرمك يا جميل ويخليك ليا
ثانيا :بالنسبة لقصة هي صادقة قوي
وكأسلووب سرد بردو حلوة انت يا عم طريقتك بتتقدم يوم بعد يوم
زي ماقولتلك اقرأ كتير
واخيرا تحياتي ومودتي ليك يا جميل

mohamed ibrahim يقول...

مصطفي ريان

اولا : لا شكر علي واجب ده واجب كل الناس الي انت اعتبرتهم اصدقائك و الي بدورهم لازم يثبتوا ليك صداقتهم

ثانيا : ربنا يكرمك يا درش القصة فعلا عبتني زيادة عن القصص الي قبليها في المدونة و في حاجة تانية ميلة هنزلها ان شاء الله بس شوية كمان

تحياتي
محمد

*البت المشمشية *حلوة بس شقية * يقول...

نورت مع انى اول زيارة بس نورت وهتباعك وانتا كمان تابعنى

mohamed ibrahim يقول...

البت المشمشية
نورتي المدونة بيتك و مطرحك
اوكي من عينيا الاتنين هتابعك و كل حاجة
بس مقلتيش رأيك في القصة حلوة و لا وحشة و لا نو كومنت

فتــافيت (رحاب الخضري) يقول...

ياه عليك ياااااااااااااااه

رائع رائع رائع.. عشت نفس الحال مع تبديل الادوار
يااااااااااااااااه رجعتني سنة بحالها ورا

بجد انت فظيييييييع.. بس ايه سيجارة الموت دية ده كله والسيجارة فاكرة تتحرق

بجد انت اسلوبك حلو اوووووووي
يا مبدع

وميرسي اوي على زيارتك

واكيد هنتواصل ع طول
ان شاء الله

اه على فكرة وانا بقرا كلامك اغنية حماقي افتكرتك شغالة .. عملت موسيقة تصورية للقصة فظييييييعة

سلاااااااااام

KHALED يقول...

عجبنى جدا رسمك للمشهد ...
أسلوب جميل غير متكلف ...
ربطك للأحداث بخروج انفاس السيجارة فية عبقرية مش عارف إن كنت تقصدها
ثم رميك للعقب و كأن الحدوتة كانت بمثابة سيجارة و أترمت كنوع من الأنتقام للحبيب الغادر

تحياتى يامحمد

mohamed ibrahim يقول...

ايه يا جدعان مش متخيل انه القصة ممكن تعلم معاكم اوي كدة
عموما هرد عليكم نفررر نفرررررر
اصبروا عليا بقي

mohamed ibrahim يقول...

فتافيت

ربنا يخليكي علي الاطراء الرقيق ده
انا مش متخيل انه انا ممكن اكون فظيع و رائع
و متشكر جدا علي اطرائك علي الاسلوب بس بجد فعلا انا مش متخيل انه جامد اوي كدة
و لو عجبك في حاجة تانية ممكن انزلها بس كمان شوية قدام

و بالنسبة للزيارة متشكرينيش انا معملتش غير الواجب
واجب المدون علي غيره انه يدعمه
و بالنسبة للتواصل ده اكيد ان شاء الله
و بالنسبة للقصة
انا كتبتها و انا بسمع اغنية احمد شامي يوم فراقنا و الفكرة جتلي منها
و المزيكا الي تنفع كمان معاها
اغنية تامر عاشور مين بيصدقك

تحياتي
محمد

mohamed ibrahim يقول...

khaled

كويس انه الاسلوب عجبك انا مش كنت متخيل بجد انه القصة ممكن توصل اوي للدرجة دي

و بعدين بالنسبة لفكرة انفاس السيجارة
انا كنت بفكر في حاجة مرحلية تتعمل علي مراحل
و يفتكر معاها الاحداث واحدة واحدة
في الاول فكرت في كوباية شاي
بعدين قلت لأ
سيجارة احسن لان الشرود بينتج مع سيجارة مش مع كوباية شاي
اما حكاية رمي العقب دي غير مقصودة
بس كلامك فيها منطقي جدا

تحياتي يا خالد
محمد

dodo يقول...

السلام عليكم اولا
ثانيا ان القصه بتاعتك فعلا جميله وكانها صوره حقيقيه لواقع عيشته وكمان حسيت وانا بقراها ان بشوف المشهد دهوبضيف ان فعلا احساسك جميل جدا وشكرا على دخولك مدونتى ويارب تتابعنى وتقول رايك لانى فى سنه اولى تدوين شكرا

mohamed ibrahim يقول...

dodo

و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته
متشكر جدا جدا علي اطرائك الجميل
فعلا هو جزء من القصة علي ارض الواقع و الجزء الباقي من خيالي
او توقع للي ممكن يحصل
و طبعا مش بالضرورة اكون انا بطل القصة
ممكن يكون حد تاني

و لا شكر علي واجب ده واجبي
وواجب كل مدون علي المدون الاخر انه يدعمه
و ان شاء الله مش هتكون اخر مرة ادخل مدونتك و اكيد لينا تواصل علي طول مع بعض
و انا كمان في سنة اولي تدوين علي فكرة

تحياتي
محمد

يا مراكبي يقول...

محاولة جيدة بلا شك .. سرد الأحداث بهذا التسلسل جيد جدا حتى النهاية

النقطة التي أحب أن أشير إليها هي أن النهاية كانت معروفة مسبقا من بداية القصة .. وبالتالي قد تكون القصة أفضل لو أخفيت أنت تلك المقدمة التي عرفنا منها أنهما افترقا

بالتوفيق

mohamed ibrahim يقول...

يا مراكبي
ازيك يا بشمهندس ايه اخبارك
اسعدني وجودك و زيارتك بجد
نيجي للمهم بقيطبعا بشكرك جدا علي الاطراء الجميل ده
بس بالنسبة للنهاية ضرورية جدا مع المقدمة
المقدمة عشان تعرفنا ايه النظام و ايه هي الاحداث و هتكون بتعبر عن ايه
و النهاية للتاكيد علي انه مفيش امل في الرجوع
شرفتني بزيارتك و ياريت تكررها علي طول
تحياتي
محمد

*الطالبة عفو الله *زوزو يقول...

أولا انا اسفة لاني المفروض كنت اتابع مدونتك من زمان بس يمكن ما كنت منتبه عليها او ما كان عندي وقت

تانيا اشكرك على تعليقاتك عندي و على اضافتك لمدونتي في قائمة المدونات عندك

و ثالثا ما شاء الله عليك البوست هايل و طريقة كتابتك جميلة

صعب جدا ان يفترق حبيبين لكن الاصعب ان يستمروا في الكذب و الخداع

بارك الله فيك

mohamed ibrahim يقول...

الطالبة عفو الله
اهلا بيكي اختي الكريمة في المدونة
زيارة طال انتظارها و تحققت الحمد لله

اولا متتأسفيش
لانه اكيد انتي مش كنتي واخدة بالك
و ده بيحصل كتير فعادي جدا مفيش مشاكل

ثانيا
لا شكر علي واجب لانه حق كل مدون علي الاخر دعمه
و انا حاولت دعمك بالطرق المناسبة
و مدونتك تستحق انه يوضع فيها تعليقات و انها تنضاف لقائمة المدونات عندي
و دي كلمة صدق مش مجاملة علي فكرة

ثالثا
بشكرك جدا علي اطرائك الجميل
و ارائكم دي الي ادتني ثقة في نفسي بجد اني اقدر اكتب حاجة حلوة
و مقولتك اكيدة
هو مش صعب يستمروا في الخداع
و لكن من اسوأ الاشياء ان الاتنين يعرفوا بان في خداع و ميكونش في رد فعل للخداع ده
ياريت مش تكون اخر زيارة ليكي
و تمنياتي بدوام الصحة

تحياتي
محمد